Vision &
Affärsidé
Idén är en hållbar handel där lokala verksamheter kan blomstra och göra det lokala till en konkurrensfördel. Zipadoo är plattformen och samarbetspartnern som möjliggör den digitala lokala handeln som ett komplement till den fysiska butiken.
Ett starkt lokalt näringsliv med butiker och restauranger med ett stort utbud skapar värden på många sätt – samhället kan utvecklas med attraktiva och trygga närmiljöer, skatteintäkter stannar lokalt och stärker den lokala utvecklingen, vilket skapar värden för alla i samhället. Tillsammans med det lokala verksamheter vill Zipadoo vara med och driva utvecklingen.
Genom att driva den lokala handeln skapas värden och ett flertal affärsmöjligheter, dels via den direkta försäljningen men det även stor potential inom en mängd andra närliggande tjänster.
Zipadoo är plattformen och partnern för den lokala e-handeln.
Hållbarhet &
Klimatmål
Zipadoo är från grunden uppbyggt för att vara hållbart i alla dimensioner och adresserar ett flertal av alla de olika klimatmålen 2030 som framtagits av FN och dess medlemsländer.
Klimatmål 3 – God hälsa och välbefinnande
Zipadoo stödjer mål 3 genom att stödja lokala företag som skapar ekonomiska möjligheter och förbättrar tillgången till viktiga varor och tjänster. Detta främjar hållbar ekonomisk tillväxt och skapande av arbetstillfällen, minskar utsläpp från transporter och förbättrar tillgången till sjukvård, utbildning och andra viktiga tjänster. Zipadoo arbetar för att stärka den lokala handeln, särskilt inom en sektor där andelen kvinnor är hög.
Klimatmål 5 – Jämställdhet
Zipadoo arbetar för att stärka den lokala handeln, när vi gör detta stärker vi en sektor i det svenska samhället där andelen kvinnor är så hög som 70%. Genom att göra det stödjer vi kvinnoledda företag att främja jämställdhet och stärka kvinnor och flickor, vilket bidrar till målet.
Klimatmål 8 – Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
Zipadoo prioriterar etiska och schyssta arbetsmetoder och har partnerskap exklusivt med distributionsföretag som följer riktiga fackliga överenskommelser och främjar rättvisa arbetsnormer.
Klimatmål 9 – Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Zipadoo stödjer lokal handel och företag vilket bidrar till motståndskraftiga och inkluderande ekonomiska system, driver ekonomisk tillväxt och skapande av jobb. Främjande av lokal handel kan bidra till att minska utsläppen från transporter, minska koldioxidavtrycket från lokala varor och underlätta användningen av mer hållbara metoder.
Klimatmål 11 – Hållbara städer och samhällen
Zipadoo stärker lokal handel genom att driva ekonomisk tillväxt, vilket bidrar till målet om inkluderande, säkra och motståndskraftiga städer. Zipadoo sitter i styrelsen för Digital Twin Sustainable Cities (DTSC) Foundation, och samverkar för att skapa en hållbar framtidsstad.
Klimatmål 12 – Hållbar konsumtion och produktion
Zipadoo skapar mer hållbara konsumtionsmönster genom den lokala plattformen. Genom att handla lokalt minskar transportbehov och utsläpp, och då allt levereras i vanliga butikspåsar behövs inte heller några transportförpackningar.
Klimatmål 13 – Bekämpa klimatförändringar
Transportbranschen står för en stor del av koldioxidutsläppen och med den snabba tillväxten av e-handel är logistikkedjans sista mil ett kritiskt område för att minska koldioxidavtrycket. Zipadoo erbjuder en lösning på denna utmaning genom att konsolidera lokala butiker och produkter på en enda plattform, minska koldioxidutsläppen genom användning av nollutsläppsfordon och avancerad ruttoptimering för effektiv och hållbar sista milen leveranser.
Klimatmål 16 – Fredliga och inkluderande samhällen
Lokalsamhällets roll för att uppnå FN:s klimatmål kan inte överskattas. Lokalsamhället är avgörande för att lyckas med alla andra mål. Zipadoo konceptet är skapat för att vitalisera stadskärnor och andra handelsplatser, och möjliggöra att dom kan fortsätta vara viktiga, levande mötesplatser i samhället.
Zipadoo
i siffror
Vi på Zipadoo

Martin Landström
VD och investerare med mer än 30 års erfarenhet från olika säljbolag, främst inom sport och mode i olika ledande positioner.

Anders Nilsson
Supply chain expert. Amazon strategiexpert. Retail och e-handels entreprenör. Grundare av Kamado SUMO.

Christian Johansson
IT och digitaliserings expert, startups och VC. Tokyo, Island, globally responsible for innovations centers within Volvo group.

Madelene Nilsson
Verksamhets- och handlarstöd med värdefull erfarenhet från 15 år som ledare och framgångsrik butikschef inom handel

Oscar Byhlinder
CTO, utvecklingsansvarig för plattform. Mångårig erfarenhet från omni-channel retail samt utveckling av fysiska såväl som digitala lösningar.

Mikael Englund
Kommunikatör och skribent med erfarenhet från e-handel och digital marknadsföring.

Axel Landström
En mästare på att bygga och hålla relationer.
Advisory board

Magnus Svensson
Investerare, rådgivare och entreprenör med många års erfarenhet från startups, marknadsföring och digitala byråer.